Začíná Týden pro wellbeing ve škole 2025. Navštivte webináře, pomozte zapojit školy ve svém okolí

Profilovka
před 12 hodinami

Od 4. do 11. února 2025 se uskuteční druhý ročník Týdne pro wellbeing ve škole. Klade si za cíl zvýšit povědomí o wellbeingu jako nezbytné podmínce pro efektivní učení a také pro prevenci duševních onemocnění, v letošním roce je důraz kladen na konkrétní doporučení a postupy pro podporu wellbeingu ve školním prostředí a na příklady dobré praxe. 

Máte v plánu zapojit se jako škola nebo chcete jako rodiče projednat zapojení školy vašich dětí do kampaně?
Neměli jste to původně v plánu, rádi byste, jen nevíte, jak na poslední chvíli na to?
 
V obou případech se určitě podívejte na podstránku MATERIÁLY PRO ŠKOLY na webu www.tydenprowellbeing.cz
A také zaregistrujte školu krátkým formulářem
 
 

Do akce se zapojí 117 organizací a institucí, které se odborně problematikou wellbeingu zabývají. Pro první únorový týden připravily semináře a webináře, přednášky a workshopy, na které jste i vy srdečně zváni. Wellbeing a duševní zdraví dětí, mladých lidí a vyučujících budou tématem kampaní zapojených organizací na sociálních sítích. Záštitu Týdnu pro wellbeing ve škole poskytli ministr zdravotnictví Vlastimil Válek, Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR a Ministerstvo práce a sociálních věcí ČR.

„Zapojení do Týdne pro wellbeing ve škole je pro nás přirozeným krokem, protože věříme, že péče o duševní zdraví dětí, mladých lidí i jejich vyučujících je základem pro zdravé a bezpečné školní prostředí. V době neustálých změn a vysokých nároků je nezbytné učitele a školy aktivně podporovat a hledat způsoby, jak snižovat rizika vedoucí k vyčerpání či nepohodě. Týden pro wellbeing je právě takovou nabídkou pomoci – podanou rukou, která školám umožňuje najít potřebnou oporu. Jsme moc rádi, že nejsme pouze připojeni k jeho realizaci, ale že jsme také jedněmi z jeho hlavních hybatelů. Nejenže přinášíme obsah, ale společně aktivně utváříme cestu, jak duševní zdraví dostat do škol a každodenní praxe,” říká Barbora Pšenicová, ředitelka organizace Nevypusť duši.

„Školy jsou místa, která formují děti nejen po intelektuální, ale i sociální a emoční stránce. Pocity, které si z tohoto prostředí každý všední den přináší domů, mají zásadní vliv na to, jak děti následně vnímají celé svoje studium. Linka bezpečí se připojuje k myšlence projektu a fandí vytváření podmínek, ve kterých je dětem dobře a které eliminují jevy, se kterými se naši klienti na Linku bezpečí obracejí, například šikanu,“ vysvětluje Soňa Petrášková, ředitelka Linky bezpečí, proč se k Týdnu pro wellbeing ve škole letos připojují.

Více na webu Týden pro wellbeing ve škole, program online a offline akcí pro veřejnost je k dispozici zde

Akci zahájí Konference pro wellbeing ve škole, která se uskuteční 4. února 2025 od 9 do 17 hodin v univerzitním kampusu Masarykovy univerzity v Brně-Bohunicích. Tématem letošního ročníku je Jak na učení a život v digitální éře. Konference se zaměří na porozumění wellbeingu dětí i dospělých v kontextu digitální společnosti, představí výsledky výzkumu v této oblasti a zaměří se i na příklady dobré praxe ve školním prostředí. 

“Téma wellbeingu ve vzdělávání je velmi komplexní. Školy ho nemohou snadno vyřešit samy, potřebují k tomu odbornou podporu. V ČR existuje množství organizací, které je v tom mohou podpořit, protože na to mají odborníky. Už druhým rokem organizujeme v rámci Týdne pro wellbeing ve škole stejnojmennou odbornou konferenci, kdy zaměřujeme pozornost na určitou specifickou oblast, ve které se celkově jako odborná veřejnost potřebujeme v ČR dovzdělat. Zveme si za tímto účelem i odborníky ze zahraničí. V loňském roce na této akci vystupovala americká expertka Sharon Hoover, která se zaměřuje na problematiku wellbeingu pedagogů, v letošním roce na konferenci vystoupí slovenský expert Andrej Vršanský, prezident Mental Health Europe. Celý program letošní akce, kterou pořádáme ve spolupráci s Pedagogickou fakultou Masarykovy univerzity a Národním pedagogickým institutem, se bude tematicky zaměřovat na zdravý rozvoj dětí a mladých lidí v kontextu digitalizované společnosti,” říká z pohledu pořadatele Silvie Pýchová, ředitelka Partnerství pro vzdělávání 2030+.

Program konference je k dispozici zde.

Týden pro wellbeing ve škole koordinuje Partnerství pro vzdělávání 2030+. Tématu wellbeingu se dlouhodobě věnuje ve své pracovní skupině Wellbeing. Jedním z aktuálních výstupů její práce je evaluační nástroj určený pro školy. Jeho součástí je digitální dotazník, který umožňuje školám pojmenovat silné a rozvojové stránky v podpoře wellbeingu. Evaluační nástroj zároveň díky expertíze členů pracovní skupiny nabízí konkrétní opatření, které může škola využít při zlepšování podpory wellbeingu. Více o evaluačním nástroji zde.

Chcete přispět do diskuze? Stačí se jen přihlásit.