Od 4. do 11. února 2025 se uskuteční druhý ročník Týdne pro wellbeing ve škole. Klade si za cíl zvýšit povědomí o wellbeingu jako nezbytné podmínce pro efektivní učení a také pro prevenci duševních onemocnění, v letošním roce je důraz kladen na konkrétní doporučení a postupy pro podporu wellbeingu ve školním prostředí a na příklady dobré praxe.
Do akce se zapojí 117 organizací a institucí, které se odborně problematikou wellbeingu zabývají. Pro první únorový týden připravily semináře a webináře, přednášky a workshopy, na které jste i vy srdečně zváni. Wellbeing a duševní zdraví dětí, mladých lidí a vyučujících budou tématem kampaní zapojených organizací na sociálních sítích. Záštitu Týdnu pro wellbeing ve škole poskytli ministr zdravotnictví Vlastimil Válek, Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR a Ministerstvo práce a sociálních věcí ČR.
„Zapojení do Týdne pro wellbeing ve škole je pro nás přirozeným krokem, protože věříme, že péče o duševní zdraví dětí, mladých lidí i jejich vyučujících je základem pro zdravé a bezpečné školní prostředí. V době neustálých změn a vysokých nároků je nezbytné učitele a školy aktivně podporovat a hledat způsoby, jak snižovat rizika vedoucí k vyčerpání či nepohodě. Týden pro wellbeing je právě takovou nabídkou pomoci – podanou rukou, která školám umožňuje najít potřebnou oporu. Jsme moc rádi, že nejsme pouze připojeni k jeho realizaci, ale že jsme také jedněmi z jeho hlavních hybatelů. Nejenže přinášíme obsah, ale společně aktivně utváříme cestu, jak duševní zdraví dostat do škol a každodenní praxe,” říká Barbora Pšenicová, ředitelka organizace Nevypusť duši.
„Školy jsou místa, která formují děti nejen po intelektuální, ale i sociální a emoční stránce. Pocity, které si z tohoto prostředí každý všední den přináší domů, mají zásadní vliv na to, jak děti následně vnímají celé svoje studium. Linka bezpečí se připojuje k myšlence projektu a fandí vytváření podmínek, ve kterých je dětem dobře a které eliminují jevy, se kterými se naši klienti na Linku bezpečí obracejí, například šikanu,“ vysvětluje Soňa Petrášková, ředitelka Linky bezpečí, proč se k Týdnu pro wellbeing ve škole letos připojují.
Více na webu Týden pro wellbeing ve škole, program online a offline akcí pro veřejnost je k dispozici zde.
Akci zahájí Konference pro wellbeing ve škole, která se uskuteční 4. února 2025 od 9 do 17 hodin v univerzitním kampusu Masarykovy univerzity v Brně-Bohunicích. Tématem letošního ročníku je Jak na učení a život v digitální éře. Konference se zaměří na porozumění wellbeingu dětí i dospělých v kontextu digitální společnosti, představí výsledky výzkumu v této oblasti a zaměří se i na příklady dobré praxe ve školním prostředí.
“Téma wellbeingu ve vzdělávání je velmi komplexní. Školy ho nemohou snadno vyřešit samy, potřebují k tomu odbornou podporu. V ČR existuje množství organizací, které je v tom mohou podpořit, protože na to mají odborníky. Už druhým rokem organizujeme v rámci Týdne pro wellbeing ve škole stejnojmennou odbornou konferenci, kdy zaměřujeme pozornost na určitou specifickou oblast, ve které se celkově jako odborná veřejnost potřebujeme v ČR dovzdělat. Zveme si za tímto účelem i odborníky ze zahraničí. V loňském roce na této akci vystupovala americká expertka Sharon Hoover, která se zaměřuje na problematiku wellbeingu pedagogů, v letošním roce na konferenci vystoupí slovenský expert Andrej Vršanský, prezident Mental Health Europe. Celý program letošní akce, kterou pořádáme ve spolupráci s Pedagogickou fakultou Masarykovy univerzity a Národním pedagogickým institutem, se bude tematicky zaměřovat na zdravý rozvoj dětí a mladých lidí v kontextu digitalizované společnosti,” říká z pohledu pořadatele Silvie Pýchová, ředitelka Partnerství pro vzdělávání 2030+.
Program konference je k dispozici zde.
Týden pro wellbeing ve škole koordinuje Partnerství pro vzdělávání 2030+. Tématu wellbeingu se dlouhodobě věnuje ve své pracovní skupině Wellbeing. Jedním z aktuálních výstupů její práce je evaluační nástroj určený pro školy. Jeho součástí je digitální dotazník, který umožňuje školám pojmenovat silné a rozvojové stránky v podpoře wellbeingu. Evaluační nástroj zároveň díky expertíze členů pracovní skupiny nabízí konkrétní opatření, které může škola využít při zlepšování podpory wellbeingu. Více o evaluačním nástroji zde.