U nás v TIB věříme, že ochrana přírody je velmi důležitá. I proto jsme se letos opět zapojili do týdne programování v rámci mezinárodní akce CodeWeek a připravili pro všechny zájemce soutěž v programování, která je zapojena do projektu Zelená udržitelná Evropa. Naše online soutěž Tematické kódování, která se konala o víkendu 19. a 20. října 2024, přinesla inspirativní zážitek plný kreativity, technických dovedností a nápadů zaměřených na budoucnost. Účastníci ve třech věkových kategoriích (A, B a C) představili své projekty, které vytvářeli na téma udržitelnosti a ochrany přírody. Bylo fascinující sledovat, jak si děti poradily se zadáním a přišly s originálními řešeními, jež odrážejí jejich odhodlání a dovednosti.
Rozmanitá pojetí zadání
Jednou z nejzajímavějších věcí, kterou soutěž přinesla, byla široká škála různých pojetí zadání. Často se v jedné kategorii objevovaly programy velmi rozdílného rázu, což porotě rozhodně neusnadnilo hodnocení. Originalita a kreativita soutěžících byla skutečně obdivuhodná, a právě tato pestrost dala soutěži unikátní dynamiku.
Osobně mě nejvíce zaujal výherní program z kategorie C, který může uživatelům sloužit jako motivační pomůcka pro zlepšení prostředí ve svém okolí. Tento projekt nejenže skvěle odpovídal tématu soutěže, ale také měl praktické využití, což z něj udělalo skutečně inspirativní dílo.
Zábavné a interaktivní programy
Jedním z nejzajímavějších projektů, který zanechal v publiku velký dojem, byl program Niki P. Jejím úkolem bylo co nejrychleji zorat, zasít a sklidit pole pomocí jednoduchých šipek na klávesnici. V každé fázi měla hráčka pouze 30 sekund, což projekt naplnilo vzrušujícím napětím a rychlým tempem. Niki dokázala výborně využít časový limit, což projekt činilo nejen zábavným, ale i napínavým.
Dalším výjimečným projektem byl interaktivní program vytvořený ve Scratchi. Soutěžící zde hráli na detektivy, kteří loví „zločince“ – lidi, co odhazují odpadky a znečišťují prostředí. Hráč přepínal mezi různými scénami a musel zločince včas najít a „zatknout“, než bylo příliš pozdě. Tento program byl skvělou ukázkou propojení zábavy s důležitým environmentálním poselstvím, a rychlost a pozornost hráčů byly klíčové pro úspěch.
Ohromující grafika a zvukové efekty
Grafická stránka projektů byla v letošním ročníku skutečně pozoruhodná. Jeden z účastníků ve Scratchi například vytvořil krásnou pixelovou grafiku, která všechny přítomné nadchla. Jeho důraz na detail a estetické zpracování byl naprosto výjimečný, což ukazuje, že děti nejenže přemýšlely o funkčnosti svých programů, ale také o tom, aby byly vizuálně přitažlivé a profesionální.
Navíc mě velmi zaujaly projekty, které využívaly zvukové efekty. Díky nim se hráč cítil, jako by byl přímo v zelené přírodě, kterou program zobrazoval. Někteří soutěžící dokonce vyrazili během dne do přírody, aby nahráli autentické zvuky, což ukazuje, jak rozmanitá a kreativní může práce programátora být. Tento přístup dal jejich projektům větší hloubku a přiblížil hráče k hlavnímu tématu soutěže – k ochraně životního prostředí.
Originalita na každém kroku
Kategorie B nabídla několik fascinujících projektů. Nejvíce nás zaujal příběh o zvířátkách, kde Baltík pomáhal různým tvorům překonat překážky v pohádkovém lese plném tajemství a bludných kořenů. Pohádkový příběh plný fantazie byl velmi kreativní a děti do něj vložily spoustu úsilí, což se projevilo jak v grafickém zpracování, tak v samotném nápadu.
Odvaha a odhodlání
Bylo skvělé vidět, jak si i ti nejmladší účastníci z kategorie A dokázali poradit s výzvami, které soutěž přinesla. Jejich programy byly funkční a krásně připravené, což se projevilo zejména při prezentacích. Viktorka K., která v této kategorii zvítězila, přinesla fantastický nápad s kouzelným lesem, kde hráči procházeli mezi tajemnými bludnými kořeny a setkávali se se zvířaty. Její hra měla skvělou atmosféru a byla plná překvapení, což porotu nadchlo.
Ocenění a zpětná vazba
Porota ocenila, jak si děti poradily s časovým rozvržením a jak byly schopné zorganizovat své projekty tak, aby byly nejen technicky funkční, ale i graficky atraktivní. Všichni soutěžící dostali cennou zpětnou vazbu, která jim jistě pomůže v dalším vývoji jejich dovedností. Děti, které se teprve od září učí pracovat s Baltíkem, prokázaly obrovskou odvahu a odhodlání, a jejich pokrok je příslibem pro budoucí ročníky soutěže.
Všichni jsou vítězové
Bylo úžasné sledovat, jak mnoho dětí věnovalo celý víkend tomu, aby vytvořily něco skutečně jedinečného. Jejich programy byly důkazem toho, že i malé věci mohou mít velký dopad, pokud je děláte s nadšením a odhodláním. Děkujeme všem účastníkům za jejich úsilí a těšíme se na další ročník, který nám jistě přinese opět spoustu inspirativních nápadů a talentů!
Pro více informací o soutěži se můžete podívat na oficiální stránky našich soutěží: https://soutez.tib.cz/souteze/kodovani/260-rocnik-3-2024-2025.
A pro další akce s programováním a robotikou sledujte naše stránky www.tib.cz.
Monika Kuchtová, TIB z. s.