Světový den učitelů se koná každoročně 5. října, a to od roku 1994. V tento den si totiž připomínáme výročí přijetí doporučení ze společné konference Mezinárodní organizace práce při OSN (ILO) a UNESCO z roku 1966 k postavení učitelů, tzv. Chartu učitelů. Toto doporučení stanovuje měřítka týkající se práv a povinností učitelů a standardů jejich počáteční přípravy a dalšího vzdělávání, náboru, zaměstnání a podmínek výuky a učení. Doporučení týkající se postavení vysokoškolských pedagogických pracovníků pak bylo přijato v roce 1997, aby doplnilo doporučení z roku 1966, a to zahrnutím pedagogických a výzkumných pracovníků ve vysokoškolském vzdělávání.
Vše nejlepší všem učitelům přejeme! Pro první 3 učitele/učitelky z Prahy 13, kteří nám napíší na mail redakce@ipraha13.cz, o čem má náš portál více psát pro školy/učitele/učitelky z Prahy 13, máme jako dáreček voucher zdarma do solného studia INHALEUM ve Stodůlkách.
A jak vidí shrnutí Charty učitelů UNESCO umělá inteligence? (prompt ChatGPT 3.5 "shrnutí obsahu charty učitelů UNESCO v deseti bodech")
Charta učitelů UNESCO (oficiálně „Doporučení k postavení učitelů“, 1966) stanovuje rámec pro zajištění důstojných pracovních podmínek, práv a povinností učitelů. Zde je shrnutí hlavních bodů v deseti bodech:
-
Postavení učitelů: Charta vyzývá k uznání učitelů jako klíčových profesionálů ve vzdělávání s odpovídající autoritou, důstojností a společenskou prestiží.
-
Pracovní podmínky: Požaduje, aby učitelé měli zajištěné přiměřené pracovní podmínky včetně rozumné pracovní doby, bezpečného pracovního prostředí a odpovídající technické podpory.
-
Mzdy a odměny: Učitelé by měli dostávat spravedlivé finanční ohodnocení, které odpovídá jejich profesnímu postavení a které jim umožní důstojný životní standard.
-
Profesionální růst: Charta podporuje pravidelnou odbornou přípravu a celoživotní vzdělávání učitelů, aby mohli držet krok s inovacemi a novými pedagogickými metodami.
-
Pracovní jistota: Dokument zajišťuje, že učitelé mají nárok na pracovní stabilitu a ochranu před neodůvodněným propuštěním.
-
Příprava učitelů: Doporučuje, aby učitelé měli přístup ke kvalitnímu vzdělávání a přípravě před vstupem do povolání, včetně praktických zkušeností.
-
Pedagogická svoboda: Učitelé by měli mít možnost uplatňovat profesionální nezávislost při výuce, v souladu s národními kurikulárními normami, bez neoprávněného vnějšího tlaku.
-
Zapojení do rozhodovacích procesů: Učitelé by měli být konzultováni a mít zastoupení při tvorbě vzdělávacích politik, které ovlivňují jejich práci a kvalitu vzdělávání.
-
Zdravotní a sociální zajištění: Učitelé by měli mít nárok na sociální ochranu, včetně zdravotního pojištění, nemocenské a důchodového zabezpečení.
-
Rovnost příležitostí: Charta podporuje rovné příležitosti pro učitele bez ohledu na jejich pohlaví, věk, rasu, náboženství nebo sociální postavení.
Charta slouží jako mezinárodní standard pro podporu práv učitelů a posílení kvality vzdělávání po celém světě.