Dle informací ÚMČ budou na Praze 13 v pondělí 27. listopadu stávkovat všechny ZŠ zřizované naší městskou částí, jde celkem o 10 základních škol. Z dvaadvaceti mateřských škol bude dle současných informací ze středy 22. listopadu osm otevřených.
Některé neškolské organizace reagovaly nabídkou aktivit pro děti v den stávky (např. JEREMI - jednodenní příměšťák)
Proč školy stávkují?
Přebíráme v plném znění otevřený dopis spolku Učitelská platforma, který se k aktuální situaci vyjadřuje.
Vážený pane prezidente, vládo, poslanci, senátoři, milí rodiče,
my ředitelé a učitelé z českých škol se na vás obracíme s naléhavou výzvou. V příštím roce budou dle navrhovaného rozpočtu chybět školství miliardy korun. Dobře rozumíme aktuální ekonomické situaci, ale šetřit na vzdělávání dětí je extrémně krátkozraké a velmi se nám do budoucna vymstí.
Domníváme se, že v posledních letech školy zvládly extrémní situace (covid, váleční uprchlíci, podpora duševního zdraví dětí i zaměstnanců) a vždy se k nim snažily postavit energicky a cílem je zvládnout. Plánovaný nedostatečný rozpočet školství na příští rok nás však nutí se hlasitě ozvat.
Nedostatek financí způsobí ve školách:
- výrazný pokles počtu hodin, kdy mohou školy dělit třídy na skupiny, ve kterých je vzdělávání efektivnější – a to plošně, bez ohledu na potřeby konkrétních škol
- výrazný pokles počtu asistentů pedagoga (bude chybět podpora pro děti nadané a děti znevýhodněné), a to zcela zničujícím způsobem u škol, které se dobře naučily, jak s podpůrnými opatřeními pracovat, “vychovaly” si asistenty pedagoga a kvalitní inkluze je pro ně samozřejmostí
- absolutně nedostatečnou péči o duševní zdraví dětí – přitom více než 40 procent dětí a mládeže čelí vážným psychickým problémům
- obrovskou nejistotu pedagogických i nepedagogických zaměstnanců
- bude silně ohrožující pro malé školy
Navrhovaná opatření jsou v rozporu s vládou schválenou Strategií 2030+, a zejména jdou proti tolik potřebnému snižování nerovností ve vzdělávání. Současný návrh rozpočtu pro kapitolu školství vůbec nemyslí na děti a na jejich vzdělávací potřeby, ale zohledňuje jen snahu ušetřit za každou cenu. Žádné z ministerstvem navrhovaných opatření nebylo dopředu konzultováno se zástupci škol ani není opřeno o relevantní data z výzkumů. Tímto otevřeným dopisem upozorňujeme na reálnou hrozbu drastických zásahů do školství, které zvrátí pozitivní vývoj, jenž ve školách v posledních letech získává na síle a který nastal jednoznačně v souvislosti s tím, že se ředitelé mohli opřít o srozumitelný systém financování a věřili, že školství bude deklarovanou vládní prioritou. Ještě není pozdě: ptejme se svých volených zástupců, co udělají pro to, abychom mohli ve školách rozvíjet a vzdělávat sebevědomé mladé lidi v podmínkách srovnatelných s vyspělými evropskými zeměmi. Žádejme o přehodnocení plánovaných kroků proti našim školám, proti jejich pedagogickým i nepedagogickým zaměstnancům, proti vašim dětem!
Ve spolupráci se zástupci mateřských, základních a středních škol
Mgr. Petra Mazancová
předsedkyně Učitelské platformy, z. s.