Rodiče ve světě umělé inteligence s DDM Stodůlky.
Profilovka
01. 06. 2024.

V půlce května proběhlo v DDM Stodůlky předposlední setkání cyklu přednášek pro rodiče s názvem "Rodič pro 21. století", které každý měsíc nabízí celý školní rok zajímavá témata pro reflexi smysluplného používání technologií dětí. Tentokrát jsme se na setkání věnovali tématice umělé inteligence. Světem chatbotů, generovaných obrázků a hudby, napodobování našich hlasů a deepfake obsahu nás provedli lektoři Michal Kučerák z organizace Tactical Tech a z dalších spolupracujících projektů. Akci moderoval a se zkušeností učitele a odborného garanta z Národního pedagogického institutu a Elixíru do škol vystoupil Petr Naske.

Dalšího a zároveň posledního setkání cyklu se můžete zúčastnit ve středu 12. června v 18:00, kdy Vám lektorka Adéla Lábusová z organizace Jules a Jim představí online kurz Labyrint sítě a ráj srdce, o kterém jsme již v minulých článcích psali (druhá část článku ZDE). Přihlašování ZDE.

Generativní umělá inteligence a jak o ní mluvit s dětmi

Na začátku celého setkání jsme prošli základní informace o tom, proč je vhodné se vzdělávat v oblasti umělé inteligence, které na svém webu má spolek AI dětem. Zdroj vřele doporučujeme, protože obsahuje například názorný graf, co se díky AI změní ve školách, jaké činnosti škol a učitelů budou časem nahrazené Ai a které činnosti naopak zůstanou vlastní jen lidem.

Následně nás Michal Kučerák provedl kontexty generativní umělé inteligence a účastníci si vyzkoušeli také test toho, jestli rozpoznají obrázky focené ve skutečnosti a obrázky generované AI. Jak byste uspěli Vy? Vyzkoušejte si z prezentace lektora.

Účastníci si následně vyzkoušeli některé nástroje, seznámili se s tvorbou promptů pro nástroj COPILOT od Microsoftu i pro nástroj ChatGPT 3.5. 

Pro generování obrázku si účastníci vzykoušeli nástroj https://www.craiyon.com/
Hudbu jsme společně generovali v aplikaci https://suno.com/
Jedna účastnice souhlasila a ze vzorku jejího hlasu jsme vygenerovali mluvícího avatara pomocí nástroje 
 
Po celou dobu setkání jsme diskutovali o tom, jaké nástroje jsou či nejsou vhodné na práci s dětmi, prošli jsme si věkové hranice jednotlivých aplikací a rodiče si odnesli vzor souhlasu práce s nástroji, pokud se s aplikacemi děti setkávají i ve škole či kroužcích. Většina nástrojů je k užívání dětmi až od 16 let, do té doby je vhodné nástroje používat společně s dětmi či s vědomým souhlasem dospělého. 
 
Všichni rodiče si také odnesli doporučení pro využívání AI ve vzdělávání od NPI ČR, najdete ke stažení online zde.
 

 
Nejčtenější
1
Post image
2
Post image
3
Post image