Praha udělala další zásadní krok ke vzniku Terminálu Smíchov

Zastupitelstvo hl. m. Prahy schválilo 14. září na svém jednání veřejnou zakázku na technický dozor stavebníka, projektový management nebo tzv. cost management projektu, tedy služby rozpočtáře, při plánované výstavbě Terminálu Smíchov. Po dokončení celého záměru vznikne na jednom místě moderní stanice železniční dopravy, metra nebo zastávka tramvaje a autobusů i kapacitní parkoviště P+R.

Předmětem schválené veřejné zakázky je provedení komplexních služeb technického dozoru stavebníka, projektového managementu i tzv. cost managementu projektu (služby rozpočtáře), a to na základě projektové dokumentace ke stavbě nového dopravního Terminálu Smíchov.

Předpokládaná hodnota veřejné zakázky je stanovena ve výši 192,1 milionu Kč bez DPH, přičemž předpokládané investiční náklady na samotné vybudování stavby činí 7,124 miliardy Kč bez DPH. Po dokončení prací pak bude proveden převod terminálu na konečné uživatele, kterými budou Technická správa komunikací hl. m. Prahy, Dopravní podnik hl. m. Prahy a Správa železnic. Doba realizace veřejné zakázky je stanovena na 5 let.

V oblasti Smíchova dosud existují dva velké přestupní terminály veřejné dopravy – Smíchovské nádraží a Na Knížecí. Hlavní město proto rozhodlo o vybudování jednoho velkého Terminálu Smíchov, který efektivně na jednom místě propojí všechny druhy dopravy.

„Další skvělá zpráva pro budoucnost pražské dopravy. Nový Terminál Smíchov se stane přestupním uzlem odpovídajícím 21. století. Tomu odpovídá i přestřešení železniční stanice včetně zabudování fotovoltaických panelů, lepší přestupní vazby nebo možnost využití prostor po vymístěném terminálu Na Knížecí pro jiné účely. Elektrickou energii, kterou vyrobí fotovoltaická střecha, bude terminál spotřebovávat pro své vlastní potřeby. V rámci P+R parkoviště, které u terminálu vznikne pro 900 parkovacích míst, se také počítá s tím, že padesát procent celého nového parkovacího domu bude osazeno elektronabíječkami pro osobní automobily a dobíjecími místy pro elektrokola. Díky doplněné elektromobilitě a fotovoltaice bude moci hlavní město Praha požádat o dotace z EU na výstavbu terminálu,“ uvádí náměstek primátora hl. m. Prahy pro oblast dopravy Zdeněk Hřib. 

„Smíchovský terminál je mimořádným projektem nejen z hlediska dopravního a logistického, ale i architektonického či energetického. Praha jej potřebuje a věřím, že přispěje také ke kultivaci této části hlavního města,“ říká primátor hl. m. Prahy Bohuslav Svoboda.

„Učinili jsme další zásadní krok pro zahájení realizace Terminálu Smíchov. Technický dozor investora potřebujeme, aby hlídal kvalitu díla i rozpočet stavby. Z tohoto důvodu jsme také zpracovali jednoduchou rozvahu finančních nároků na rozpočet hlavního města dle jednotlivých let a zároveň jsme zahájili diskuze nad možností zapojit externí finanční zdroje z Evropské unie nebo Státního fondu dopravní infrastruktury. Na to je projekt terminálu připraven – v rámci P+R počítáme s elektromobilitou včetně nabíjení autobusů městské hromadné dopravy, střechu terminálu zase osadíme fotovoltaikou. V poslední etapě nás čeká revitalizace prostoru Nádražní ulice, kde plánujeme realizaci prvků takzvané modrozelené infrastruktury. Díky nim bude dešťová voda zavlažovat nově vysazené stromy – a tato zeleň bude následně město ochlazovat,“ přibližuje projekt Petr Hlaváček, náměstek primátora hl. m. Prahy pro územní a strategický rozvoj.

Součástí nového Terminálu Smíchov bude železniční stanice příměstské i dálkové železniční dopravy, stanice metra nebo zastávka tramvaje, městských a příměstských autobusových, trolejbusových i elektrobusových linek. Dále zde vznikne zázemí pro dálkovou autobusovou dopravu a kapacitní parkoviště P+R.

Řešení Terminálu Smíchov obsahuje právě výstavbu kapacitního P+R západně od železniční stanice, terminál autobusové dopravy pro dálkovou i regionální dopravu bude zase umístěn nad nástupišti železniční stanice. V plánu je také přestavba stávajícího přednádražního prostoru v ulici Nádražní, doplnění zázemí terminálu a vybavení služeb včetně odstavů pro autobusy. 

Spolupráce na projektu pokračuje se všemi dotčenými subjekty hlavního města, jako je Technická správa komunikací hl. m. Prahy, Dopravní podnik hl. m. Prahy, ROPID nebo například městská část Praha 5, ale rovněž i s externími partnery, mezi jinými se Správou železnic nebo s developerskou společností Sekyra Group.

 

Chcete přispět do diskuze? Stačí se jen přihlásit.

Nejčtenější
1
Post image
2
Post image
3
Post image