O kurikulu z jiné perspektivy: Větší provázanost, méně vzdělávacího obsahu

Profilovka
15. 05. 2023

Co přinesl týden 10. 5. – 14. 5.

Krátce: 

Výrok týdne:

„Když čtu, že příští rok to bude stejné, je mi z toho úplně špatně. Já už nechci žádné analýzy, články ani návrhy, jak to do budoucna řešit. Chci, aby okamžitě vznikl tým odborníků, který přes prázdniny najde nebo vytvoří kapacity. Takhle to přece nemůže zůstat. Bojím se, že do léta debata utichne a až do příštích zkoušek se zase nestane nic. A pak se budeme opět divit, kolik zoufalých dětí a rodičů tady zase máme,“ říká Markéta Matoušková, která momentálně v Praze zažívá se synem martýrium druhého kola letošních přijímacích zkoušek (eduzin.cz).

V souvislostech:

O kurikulu z jiné perspektivy

Podívat se na věc z jiného úhlu pohledu je vždy užitečné. Přesně to nabídla českému publiku Lucy Crehan, učitelka, autorka a mezinárodní konzultantka v oblasti vzdělávání, která do Prahy přijela přednášet na konferenci Úspěch pro každého žáka. Její přednáška v pražském DOXu i o den později na workshopu, který se konal v Národním pedagogickém institutu, se věnovala velmi aktuálnímu tématu – školnímu kurikulu. Stavěla přitom na svých poznatcích ze zemí, které jsou na tom velmi dobře v mezinárodních srovnáních, jako je PISA. Co tedy mají podle Lucy Crehan společné kurikula úspěšných vzdělávacích systémů? Základem jsou úzce zaměřené (focused) a koherentní/vnitřně provázané (coherence) vzdělávací obsahy. Záznam přednášky Lucy Crehan můžete zhlédnout zde:

 

Jako ochutnávku z její přednášky vybíráme několik myšlenek:

„Úzké zaměření kurikula znamená méně látky, která je ale probraná do větší hloubky. To neznamená, že se děti nakonec naučí méně. Dostávají vynikající vzdělání, které je sice zaměřeno na méně témat, s těmito tématy se ale děti seznámí důkladně.“

„V národním kurikulu úspěšných vzdělávacích systémů je menší počet témat, o to promyšleněji se s nimi ale v kurikulu pracuje. Které koncepty jsou v rámci tohoto předmětu/oblasti nejdůležitější? Které z těchto témat by měly znát opravdu všichni žáci předtím, než dokončí základní vzdělávání? A jak dosáhneme toho, aby jim porozuměli? Není to jen o množství látky, důležitá je také jasná představa, co to znamená, že jí děti porozuměli, a co si mají z výuky odnést.“

„V úspěšných vzdělávacích systémech zvláště ve východní Asii je běžná myšlenka, že učení je cesta, po které učitel provází všechny své žáky. Nepustí se proto do další látky, dokud všichni ve třídě nerozumí tomu, co je chtěl naučit… Méně látky a témat v kurikulu tuto pedagogiku podporuje, protože nemusíte pospíchat, nemusíte odučit ještě tohle, tohle a tadyto.“

„Co znamená, když je kurikulum koherentní? To znamená, že v něm jsou znalosti a dovednosti poskládané tak, aby žáci v každé fázi měli znalosti a dovednosti, které potřebují k tomu, aby se mohli naučit novému.“

„Kurikulum vašeho 1. stupně si mi zdá úzce zaměřené, neobsahuje příliš mnoho látky. Není ale dostatečně jasně specifikováno. Říká „klima“ nebo „počasí“, ale neříká, čemu o nich mají žáci porozumět. Že to není jasné, může být problém pro koherenci. Na druhou stranu kurikulum pro 2. stupeň je náležitě specifické v tom, že určuje, jakým konceptům mají žáci porozumět, ale podle mého názoru je toho příliš mnoho. Ve srovnání s 1. stupněm je to opravdu velký skok. Myslím, že by učitelům i žákům mohlo pomoci, kdyby kurikulum pro 1. stupeň bylo specifičtější a kurikulum pro 2. stupeň mělo méně vzdělávacího obsahu.“

Z edukalendáře:

Našli jste v článku chybu? Napište nám, prosím, na korektor@eduin.cz.

Share on google
Google
Share on twitter
Twitter
Share on facebook
Facebook



Chcete přispět do diskuze? Stačí se jen přihlásit.

Nejčtenější
1
Post image
2
Post image
3
Post image