KYBERCENA 2024 zná své vítěze

Profilovka
06. 10. 2024

Na základě nominací, které odborná porota obdržela od široké veřejnosti, byli vybráni kandidáti v jednotlivých soutěžních kategoriích, kteří splnili všechna vyhlášená soutěžní kritéria. V květnu 2024 odborná porota hlasovala o jednotlivých kandidátech a na svém zasedání dne 31. května 2024 rozhodla o finalistech (níže označeni tučně) a vítězích v jednotlivých soutěžních kategoriích, kteří byli oznámeni na slavnostním vyhlášení druhé ročníku soutěže dne 3. října 2024.

Sledovat dění kolem soutěže KYBERCENA se vyplatí, protože přijdete na zajímavé odkazy a zdroje. Například 

A zde jsou vítězové letošního ročníku.

KYBER TALENT ROKU

  • JUNGMANNOVÁ Anna, Smíchovská střední průmyslová škola a gymnázium
    • studuje druhým ročníkem kybernetickou bezpečnost na SSPŠ. Je jí 16 let a ve svém mladém věku je již kandidátkou Team Europe (ENISA). Zúčastnila se bootcampů v Řecku a v Rakousku. Je také členkou českého Kybertýmu. Ve svém volném čase se věnuje dětem v oblasti kybernetické bezpečnosti a připravuje osvětové materiály.

KYBER UČITEL / UČITELKA ROKU

  • SOKOLÍKOVÁ Martina, Policie ČR
    • autorka projektu (Ne)Bezpečná síť ( 2019 ). V minulosti působila jako asistentka prevence kriminality v Českých Budějovicích, dále u Městské policie V Třeboni a mimo jiné i jako lektorka dalšího vzdělávání v oblasti IT. Spolupracovala například s projektem E- Bezpečí, spol. Czechitas a působí i jako porotkyně v soutěži Kyberkomiks pro studenty základních a středních škol. V současné době je služebně zařazena jako inspektorka Policie ČR na Obvodním oddělení v Trhových Svinech. Věnuje se přednáškám pro širokou veřejnost nejen v rámci svého projektu a svými zkušenostmi přispívá i k preventivním činnostem Policie ČR Jihočeského kraje, kdy spolupracuje s Oddělením tisku a prevence. Daří se jí tak úspěšně propojit civilní a státní sektor v oblasti prevence. Osvětu v oblasti online prostředí cílí také na učitele či rodiče, kdy věří, že správná komunikace „rodič < – > dítě < – >  učitel“ je klíčem k efektivnější prevenci a řídí se heslem: „Chraňte své děti. Staňte se kyberrodiči / kyberučitelem.“. #matosmysl

KYBER PROJEKT ROKU

  • (Ne)Bezpečná síť, M. Sokolíková
    • projekt vznikl v roce 2019, tedy v době, kdy M. Sokolíková působila v civilním sektoru jako lektorka dalšího vzdělávání a jejím cílem bylo rozšířit povědomí o nástrahách na internetu mezi co nejvíce rodičů a následně mezi jejich děti. V přednáškách pro rodiče se zaměřuje zejména na rizikové jevy na internetu, kdy posluchače provádí tím, jak s dětmi o internetu mluvit, jak jim být oporou v prozkoumávání IT světa a jak třeba i správně vybrat rodičovskou aplikaci.  (Ne)Bezpečná síť je přednáška zaměřená na rizikové jevy na internetu, čekají vás pojmy jako je digitální stopa, kyberšikana, kybergrooming a sexting. Jednotlivá témata žákům/ studentům představím, poskytne jim základní vhled do nástrah internetu a řekne jim, na co si dávat při sdílení svých životů na sociálních sítích pozor.

KYBER MANAŽER / MANAŽERKA ROKU

  • MAGDOŇOVÁ Jana, Český rozhlas
    • redaktorka domácího zpravodajství na ČRo Radiožurnál, která se dlouhodobě věnuje osvětě v oblasti kyberbezpečnosti. Pořad Antivirus o technologiích a bezpečnosti na internetu určený k osvětě široké veřejnosti. Jana se v něm zaměřuje na o aktuální kyberútoky a podvody na internetu a dává tipy, jak chránit sebe i své děti nebo rodiče. Pořad doplňují články na zpravodajském webu iRozhlas.cz.

KYBER ORGANIZACE ROKU

  • Smíchovská střední průmyslová škola a gymnázium
    • výuka v oboru vzdělávání Kybernetická bezpečnost v pilotním projektu MŠMT začala na Smíchovské SPŠ a gymnáziu před sedmi roky. O její schválení se postaral ředitel školy Radko Sáblík, kterému pomáhal absolvent školy pan Filip Řežábek a dva studenti, pánové David Sýkora a Nathan Němec. V době pandemie Covid-19, kdy neměli jejich studenti přístup do školy, urychleně vytvořili systém HAXAGON sloužící ke spouštění různých scénářů přes cloud, který ve školním roce 2023/2024 využívá cca dalších 20 středních škol. Na Smíchovské SPŠ a gymnáziu nikdy kybernetickou bezpečnost neučil nikdo jiný, než páni absolventi Sýkora a Němec a poté i jejich vlastní absolventi. Přesto, anebo spíše právě proto, dosahují jejich studenti vynikajících výsledků v mnoha různých soutěžích, je o ně velký zájem ze stran různých firem a institucí. Výuka kybernetické bezpečnosti na Smíchovské SPŠ a gymnáziu založená na vrstevnickém učení, na budování tvůrčí a samoučící se komunity, na propojování formálního, neformálního, a hlavně informálního vzdělávání, je příkladem dobré praxe i pro jiné vzdělávací instituce.

Chcete přispět do diskuze? Stačí se jen přihlásit.