Prázdniny běží a většina rodičů, kteří mají doma školáky, zažívá pár týdnů klidu, kdy si mohou odechnout od těžkého období vybírání škol a snahy, mnohdy i boje o to, aby byly děti na vybrané školy přijaté. Ale hned po prázdninách přichází otázka: „Byla naše volba správná?“
Pozn. redakce: K tématu SCIO škol doporučujeme článek a online podcast, viz Doporučujeme: Podcast ZÁKLADKA o tom, jak se rodí nová škola od EDUIN. Webové stránky SCIO školy Praha 13 najdete na https://praha13.scioskola.cz/ |
Patříme k rodičům, kteří vybírali vícekrát. Poté, co jsme vybrali velmi hezkou, malou a přátelskou školu, se ukázalo, že nemáme štěstí na paní učitelku. Doba covidová nás v tom jen ujistila. Proto jsme pro dceru po skončení třetí třídy hledali jinou školu. Po pečlivém zvažování padla naše volba na SCIO školu. Kromě toho, že známe několik spokojených rodin, kteří mají v různých pražských SCIO školách nejen jedno z dětí, ale i celou sourozeneckou skupinku, tak se nám moc líbí koncept vzdělávání a výchovy. Tyto školy dávají dětem možnost pracovat ve škole a pak plně využít volný čas pro své zájmy. Takže žádné domácí úkoly psané v podvečerním stresu. Většinu věcí, které žáčci potřebují, mají ve škole. Nepoužívají se standardizované učebnice, ale průvodci pracují s širším spektrem knih a dalších materiálů, Informace děti aktivně vyhledávají, mají k tomu pouze přizpůsobené podmínky. Takže žádná těžká aktovka, bolavá záda a strach z poznámek kvůli zapomenutým pomůckám. Malé pracovní skupinky dávají možnost velmi individuální práce. Přátelské a neformální prostředí je příslibem svobodnějšího pocitu dětí, které tak mohou otevřeněji komunikovat s průvodci. Už samo označení učitele jako průvodce dává jednoznačný signál, že dítě bude mít partnera, který s ním bude procházet cestou poznávání, poznávání nejen světa, lidstva, které svět obývá, ale i sebe sama.
Jenže ouha. Jednak se od sebe jednotlivé SCIO školy poměrně liší, a jednak nejsou vhodné pro každé dítě. Naše dcera strávila dva roky na té „butovické“. Do školy chodila velmi ráda (až na ranní vstávání), velmi dobře vycházela se spolužáky. Naučila se být i hodně kritická k těm, kteří kazili program nebo ničili nějaké společné vybavení. Opravdu získala větší odvahu slušně, ale otevřeně komunikovat s dospělými. Mimochodem: pro mě, jako pro matku bylo těžké zvyknout si na to, že se paní ředitelka podepisuje Jarka a oslovovat ji křestním jménem v korespondenci jsem opravdu nedokázala. Bylo skvělé, že jsme dva roky nehlídali úkoly a podepsanou žákovskou.
Ale ve druhém pololetí páté třídy se ukázalo, že dcera neudělala skoro žádný pokrok ve vzdělání. Dali jsme na doporučení a po poradě s pedagogicko psychologickou poradnou byl závěr jednoznačný: Inteligence ve velmi dobré kvalitě, znalosti hluboce podprůměrné. „Maminko a tatínku, tento typ vzdělávání není pro vaše dítě vhodný“. A dva roky jsou v nenávratně pryč.
Vše je, úplně stejně jako v běžné škole, závislé na učitelích a průvodcích. Děti ve SCIO škole se mohou naučit mnoho věcí, ale musí být motivované. Dostanou zadané určité téma, ale je jen na nich, zda požádají průvodce nebo spolužáka o pomoc či poradu. S chybou se pracuje velmi citlivě. Takže děti vědí, že udělali chybu, ale mají se snažit ji sami najít. Objevili se průvodci, kteří připravovali program přece jen pevněji a výrazněji povzbuzovali děti k výkonu. U nás bylo přece jen více těch svobodomyslných. A to v kombinaci s naší dcerou, která si v klidu, pomalu pracuje, zdá se, že je hodná klidná, ale když ji učení první tři třídy příliš nebavilo, neviděla důvod, proč se více snažit, Špatná známka nehrozí, větší kritika také ne. Navíc velká část školního týdne je naplněná programy jako je celodenní předmět Samorost, kdy se děti mohou rozvíjet ve zvolené dovednosti. Kupříkladu naše šikovné dítko několik báječných dnů ve škole strávilo háčkováním žinylkových zvířátek. Snadno se tak stane, že šťastný a chytrý páťák má za sebou první stupeň základní školy a je nedotčen studijními návyky a jeho vědomosti a dovednosti jsou náhodné, roztříštěné a nesrovnatelné s tím, co je obsahem kurikula pro žáka vstupujícího do druhého stupně vzdělávání.
Přeji všem rodičům, aby se jim podařilo nejen zvolit dobrou školu, ale školu, která bude vhodná právě pro jejich dítě. A k tomu především vzácné štěstí, kterým je dobrý učitel.
Obrázek zdroj: EDUIN