Kapacity škol jsou problémem od mateřské školy po střední
Profilovka
02. 05. 2023.

Co přinesl týden 24. 4. – 30. 4.

Krátce: 

Výrok týdne:

„Existují výzkumy, kde se náhodným losováním vytvoří dvě třídy. O jedné z nich se učitelům řekne, že to je studijní třída; o druhé, že je nestudijní. Která bude mít po roce lepší výsledky? Je to jenom proto, že jejich učitel věří, že děti mají na to, aby se hodně naučily. Ani jim to nemusí moc říkat, ale musí tomu věřit. Růstové nastavení mysli, jak ho popsala Carol Dweck, prostě znamená přivést ty děti k víře v jejich schopnosti. A ne jim říkat – Pepíčku, ty jsi úplně blbej,“ říká Irena Dvořáková v rozhovoru pro Eduzín.

Rozhovor:

Nedostatek míst na školách je příznakem fatálního selhání veřejné správy, myslí si radní Milan Vácha

Nejdříve základní školy ve Středočeském kraji bojovaly s kapacitou základních škol, nyní se silnější populační ročníky hlásí k přijímacím zkouškám na střední školy a situace se opakuje. Podle radního pro oblast vzdělávání a sportu Středočeského kraje Milana Váchy jde o lokální problém v oblastech, kde počet žáků přerostl kapacity škol zamýšlené do značné míry ještě pro tzv. Husákovy děti. „Otázce, z čeho platit infrastrukturu spojenou s bytovou výstavbou, se vyhýbáme už třicet let. Vnitřní dluh už je obrovský a netýká se jen školství, to jen kolabuje jako první,“ říká Milan Vácha.

V posledních měsících je v Praze a okolí hodně diskutované téma kapacita středních škol. Ministerstvo školství říká, že míst je dost, přesto si děti a rodiče zoufají. Jak to tedy je?

Když vezmeme absolutní počet uchazečů, u kterých předpokládáme, že v příštích letech dorazí k přijímacím zkouškám, kapacitu máme. K problémům dochází lokálně tam, kde se extra kapacita nebudovala, přestože se tam stavělo. Je otázka, jestli to kapacita škol, jak jí prošla generace Husákových dětí, v těchto oblastech může ustát. Jde konkrétně o Prahu-východ, Prahu-západ a pak o město Praha. Týká se to nejen základních škol, ale i gymnázií a dalších typů středních škol. Praha-západ například neměla ani jedno gymnázium, dnes tam ale v 79 obcích na počet obyvatel přibyly dvě Příbrami. Snažíme se to napravit, připravujeme otevření gymnázia v Jesenici a v Černošicích, ale je to hašení požáru. Do roku 2050 v této oblasti bude pokračovat urbanizace, ale obce na budování nové infrastruktury nemají. Totéž se týká Prahy, která plánuje stavět ročně 10 tisíc bytů pro 25 tisíc nových obyvatel. S každým developerským projektem ale přibývají neumístěné děti.

Dalo se této situaci předejít?

Kdybychom po revoluci nastavili legislativu více po vzoru západních zemí a k nové zástavbě budovali infrastrukturu, předejít se tomu dalo. Místo toho jsme odešli od centrálního plánování a nechali jsme na obcích, aby si schvalovaly svůj územní plán, aniž bychom vytvořili nový systém. Nyní máme 6300 obcí a každá má ze zákona povinnost zajistit základní vzdělávání pro „své“ děti, ať už smluvně, nebo ve své škole. V malých obcích, odkud chodí do školy čtyři nebo pět dětí, přitom není logické školu provozovat. U střediskových obcí se ale nepočítalo s tím, že by měly zajistit místo ve školách pro děti z okolních obcí.

Kdo za to ale může? Stát, kraje, obce?

Svým dílem k tomu přispívají všichni. Obce a města ve svých územních plánech připustily masivní bytovou výstavbu bez zajištění odpovídající (nejen) školské infrastruktury, kraje je v tom důsledně nekorigovaly. Stejně tak tento nárůst obyvatel vyžaduje budování i středních škol, speciálních škol, dětských domovů, za které je zodpovědný kraj, aniž by na bytové výstavbě jakkoliv participoval. No a k tomu všemu ani stát za celou dobu nenastavil legislativu, která by zajistila systém financování veřejné infrastruktury. Je to prostě fatální selhání veřejné správy jako celku.

Proč tedy systém nezměníme? Co potřebujeme k tomu, abychom mohli lépe plánovat, lepší data?

Nejde ani tak o data, jako o to, že nejsou systémové peníze na dostavby a není na ně ani jednotný pohled. Z pohledu Středočeského kraje a Prahy by se školy měly stavět tam, kde jsou nyní potřeba, protože se tam stěhují rodiny s dětmi, ale to je jen jeden úhel pohledu. Periferní kraje nechtějí, aby se dotovaly výstavby tam, kam se hromadně stěhují lidé často právě z jejich krajů. Vychází z toho, že když v Praze a Středočeském kraji bude nedostatek škol, tak lidé zůstanou v jejich krajích. Takže spíše chtějí finance na zlepšení vlastních škol. Dalším problémem je, že si příprava velkých projektů vyžádá často i 8 až 10 let a během této doby se v jednotlivých městech a obcích mění nejenom priority, ale i celé politické reprezentace, a tak často v řadě obcí dochází síly dříve, než v něčem uspějí.

Celý rozhovor s Milanem Váchou si přečtěte ZDE

Z edukalendáře:

Našli jste v článku chybu? Napište nám, prosím, na korektor@eduin.cz.

Share on google
Google
Share on twitter
Twitter
Share on facebook
Facebook



Nejčtenější
1
Post image
2
Post image
3
Post image