Jak zvýšit prestiž učitelské profese? Přečtěte si anketu

Profilovka
29. 05. 2023

Co přinesl týden 22. 5. – 28. 5.

Krátce: 

Výrok týdne:

„Myslím si, že je to vážnější věc, než se nám zdá, protože to klíčové, o co u dospívajících hrajeme, nejsou ani tak znalosti, ty se vždycky dají doplnit – dovednosti se doplňují hůř -, ale úplně to zásadní je postoj, postoj k sobě, ke svému studiu, ke státu a ke společnosti. Oni najednou v první zkoušce, které byli vystaveni, mají pocit, že se na ně společnost vykašlala. Jak ty rodiny, tak ty děti udělaly úplně všechno, co měly udělat, aby uspěly, trénovaly, platily, snažily se, přihlašovaly se a společnost jim řekne: Trhněte si pedálem, není místo, musíte si zvyknout,“ komentuje dopady selhání státu při organizaci středoškolského vzdělávání Tomáš Feřtek (Radiožurnál).

Anketa:

Jak zvýšit prestiž učitelské profese?

Už ve čtvrtek bude jasné, kdo z jedenácti letošních finalistů se stane držitelem ceny pro inspirativní učitele Global Teacher Prize, i když by si ji bezpochyby zasloužil každý z nich. U této příležitosti jsme se zeptali tří osobností z různých vzdělávacích „bublin”, jak hodnotí vztah společnosti k profesi učitele. Položili jsme jim tyto anketní otázky:

  1. Váží si podle vás společnost učitelů?
  2. Kudy vede cesta ke zvyšování prestiže učitelské profese? 

Luboš Zajíc, předseda Asociace ředitelů základních škol

  1. Prestiž učitelského povolání se zvýšila i vzhledem ke covidovému období, kdy se tato profese dostala do centra zájmu široké veřejnosti. Vzdělání je v poslední době deklarováno jako prioritní zájem státu a charakter vzdělávacího procesu se mění směrem ke zvýšenému zájmu o žáka jako takového.
  2. Cesta vede přes stabilitu a jasné priority, které budou skutečně realizované. Je třeba zdůrazňovat nejen ekonomický, ale i sociokulturní přínos vzdělávání pro celou společnost. Školy musí být místem, kde probíhá nejen vzdělávací proces, ale i cesta od dítěte přes žáka k občanovi tohoto státu.

 

Helena Koldová, děkanka Pedagogické fakulty Jihočeské univerzity

  1. Pro mě – matematičku – je odpověď na tuto otázku velmi obtížná. Domnívám se, že osoby, které já sama kolem sebe potkávám, si učitelské profese váží. Z toho, co se objevuje zejména v médiích, však vím, že se mezi částí veřejnosti objevují i skeptičtější a kritičtější názory, které například učitelskou profesi hodnotí jako nepříliš náročnou a znevažují ji. Takové názory podle mě pramení z neznalosti její náplně, z podceňování její společenské zodpovědnosti a důležitosti. Často slýchám „vždyť mají dva měsíce prázdnin“ nebo „vždyť končí pracovní dobu brzy“, ale málokdo z těchto kritiků strávil alespoň jeden den ve třídě. Jako v každé profesi i v té pedagogické se můžeme setkat s neprofesionalitou i demotivujícím přístupem k výuce. Ale v takovém případě je to pak záležitost nadřízených, zda chtějí ve svém pedagogickém sboru takové učitele mít. Pokud nás jeden lékař neuzdraví, také si hned nepřestáváme vážit všech.
  2. Všichni jsme jednou byli školou povinní, i proto školství patří mezi velmi sledovaná mediální témata. Navíc možnost vnímat zprávu negativně zvyšuje čtenost, sledovanost, poslechovost, a tak kdo chce školu kritizovat, má to jednoduché. Přitom by možná stačilo změnit mediální obraz této, pro stát tak důležité profese. Mimo jiné i proto, aby se stala více atraktivní pro absolventy středních škol. Pojďme ukázat, že existují (a není jich menšina, naopak) učitelé, kteří podněcují své žáky k vědění, experimentování, k sebevědomí i tvořivosti. 

Dita Hrudová, Step by step

  1. Učitelská profese si zaslouží větší uznání a prestiž, učitelé/ky jsou ti, kdo vychovávají novou generaci. Společenské postavení učitelů souvisí s jejich nízkým finančním ohodnocením, které neodpovídá náročnosti profese, nicméně to nelze posuzovat paušálně. Mnoho lidí si učitelů váží a jejich práci obdivují. Ve školách Začít spolu vidíme pozitivní příklady zejména v případě, kdy si pedagog svým přístupem a osobností získá respekt nejen dětí, ale i jejich rodičů.
  2. Jsou nutné systémové změny ve školství, více prostoru pro kreativitu pedagogů, méně administrativy a lepší finanční podmínky. Současně také podpora profesního a osobnostního rozvoje učitelů. A legislativa, která umožní učit i zájemcům bez pedagogického vzdělání, kteří dokážou pracovat s dětmi a přinášet inovace do vzdělání. Velmi důležitá je osvěta: vtahovat veřejnost do škol, propojovat školu s komunitou, prezentovat příběhy vyučujících z různých škol. 

Z edukalendáře:

Našli jste v článku chybu? Napište nám, prosím, na korektor@eduin.cz.

Share on google
Google
Share on twitter
Twitter
Share on facebook
Facebook



Chcete přispět do diskuze? Stačí se jen přihlásit.

Nejčtenější
1
Post image
2
Post image
3
Post image