Amway, Herbalife, Just, Oriflame, Vorwerk a další. Firem nabízejících přímý prodej či vytvoření vlastního byznysu je v Česku přes desítku. Novým trendem je, že už „neprodáváte výrobky“, ale „děláte byznys“.
Po pádu minulého režimu se v České republice začal rozmáhat mimo jiné osobní prodej. Někdo ho označuje jako osobní prodej, jiný jako přímý prodej. Často také bývá spojován s Multi Level Marketingem (MLM).
Nákupy přímo od výrobců
Princip osobního či přímého prodeje je poměrně jednoduchý. Jde o prodej založený na tom, že zboží nakupujete přímo od výrobce. Často takový prodej bývá spojen i s tím, že vám zástupce výrobce přijede daný produkt předvést k vám do domácnosti. A to buď jen vám osobně, nebo například vám a skupině vašich známých, když se společně domluvíte a sejdete. Obchod tak prakticky vždy probíhá mimo obchodní prostory.
Je to vlastně forma maloobchodního prodeje. Akorát místo toho, abyste šli do drogerie a vybrali si z 60 značek pracích prášků ten, který vám vyhovuje, nakoupíte jeden konkrétní přímo u výrobce.
Taková myšlenka rozhodně není špatná. Nakupovat zboží přímo od výrobců může mít své výhody. Ušetříte na marži, kterou si připočítává obchod, do kterého byste pro zboží museli zajít. Pokud probíhá prodej osobně, zástupce výrobce vám zboží pravděpodobně přiveze až domů, a tak nikam nemusíte.
Velmi ale záleží na tom, jak se přímý prodej pojme.
Multi Level Marketing: udělej si vlastní byznys
Přímý prodej bývá často spojován i s pojmem Multi Level Marketing. Proč? To je jednoduché. Ve výše uvedeném schématu funguje výrobce, který vyrábí nějaký produkt, například drogistické zboží. Toto zboží dodává do sítě drogerií, ale navrch nabízí i možnost přímého prodeje přímo od zástupců své firmy. Ti za vámi přijedou domů, zboží vám předvedou a rovnou i prodají, pokud máte zájem. A pak si v pravidelných intervalech domluvíte další návštěvy, kdy vám přijedou doplnit zásoby.
Takové schéma lze ale ještě rozšířit, a to tím, že tito přímí prodejci budou provádět nábor dalších přímých prodejců. Vznikne pak situace, kdy bude pod sebou takový přímý prodejce mít třeba 8 dalších přímých prodejců, kteří si pod sebe mohou nabrat další přímé prodejce. A tímto vzniká Multi Level Marketing. A právě v této chvíli se mohou lišit principy a úmysly toho, jak přímý prodej probíhá.
Do takového schématu totiž velmi často naskakují lidé, kteří berou celou záležitost jen jako byznys. Často jsou na to i lákáni různými náboráři, kteří je vyloženě vyzývají, ať si s jejich zbožím založí e-shop, ať si udělají vlastní byznys apod.
Byznys na přímých prodejcích
Co už ale možná ne každému, kdo je do prodeje zapojen, dojde, že byznys se vlastně odehrává i na něm samotném. Přímý prodejce, který ho kdysi naverboval, aby šel dělat přímý prodej, má pochopitelně nějaký zisk z jím provedených prodejů. Často procentuální. Někdy se proto přímí prodejci snaží lákat další zájemce na to, že časem, budou-li dobří, získají pasivní příjem. Zkrátka pod sebou budou mít tolik přímých prodejců, kteří budou dělat takové obraty, že oni sami nebudou muset dělat nic. Jen budou pobírat procenta z prodeje a spokojeně žít.
Byznys na nich samotných se ale může odehrávat i mnohem jasnějším způsobem. Například různými platbami za členství a tím i možnost provádět přímý prodej pro danou společnost, měsíčními platbami za možnost využívání mobilní aplikace, která má nějakým způsobem zjednodušit či usnadnit přímý prodej, nebo je jen plná návodů a tipů, různými platbami za základní balíček pod záminkou toho, že když oni sami chtějí tyto výrobky prodávat, měli by je mít vyzkoušené osobně, atd.
Nabízí se proto otázka, pokud je těchto levelů u dané společnosti více, jakou hodnotu má samotný výrobek, když cena, kterou zákazník zaplatí, se následně rozpočítává do pasivního příjmu několika dalších přímých prodejců. Jakou výrobní hodnotu a kvalitu dané zboží může mít? A hlavně – jaký je přínos takových prodejců společnosti?
Kdo u nás dělá přímý prodej?
Přímý prodej má v České republice dokonce svou asociaci – Asociaci přímého prodeje. Podle té je do osobního prodeje v České republice zapojeno téměř 400 000 osob. Asociace zároveň řadu společností propagujících osobní prodej sdružuje. Společností propagujících své zboží jen přes osobní prodej je ale mnohem více. V orginálu článku najdete komentáře k některým.
Co se změnilo? Název
Co se od dob před 20 či 30 lety změnilo? V systému fungování prakticky nic. Asi největší změna se udála v názvosloví. Co bylo dříve nazýváno Multi Level Marketingem, přímým prodejem či osobním prodejem, se dnes schovává za pojmy jako „udělat si vlastní byznys“ či „mám vlastní e-shop s drogerií“.
Peníze se samozřejmě v podobně orientovaných byznysech vydělat dají, a často i nemalé. Nabízí se ale otázka. Pokud bychom všichni dělali přímý prodej a Multi Level Marketing, kdo bude nakonec péct rohlíky?
Převzatý článek z Mesec.cz vydaný dne 28. října 2021, kráceno.
Ilustrační obrázek Wikimedia Commons, licence CC BY-SA 4.0, autor: Cocktailmania