Každou druhou středu v měsíci se můžete zastavit v DDM Stodůlky (5 minut od metra B LUKA) na neformální setkání rodičů k tématům kolem digitálního rodičovství a smysluplného používání mobilů a tabletů dětmi. V prosinci na setkání dorazila lektorka Anna Vopletalová ze spolku FAKESCAPE, který organizuje workshopy pro školní třídy, ale i pro seniory a další cílové skupiny. Více o FAKESCAPE najdete online na webu projektu. V lednu se 10. ledna rodiče sejdou k praktickému workshopu, jak s rodičovskou kontrolou na mobilních zařízeních a počítačích. Akce jsou zdarma a hlásit se můžete zde https://www.ddmstodulky.cz/krouzky/4499-rodic-21-stoleti
Hra pro ZŠ: Dezinfombies
Na setkání v DDM Stodůlky se rodiče vžili do dětí ZŠ a zahráli si hru DEZINFOMBIES. Hra pracuje s tímto příběhem. Ve městě se začal šířit nebezpečný virus, který mění lidi na nemyslící bytosti připomínající zombies – tzv. dezinfombies. Tyto bytosti bezmezně věří všemu, co se jim řekne včetně všech možných dezinformací. Úkolem hráčů je dostat se k vakcíně profesora Vševěda, která vrátí vše do pořádku. Cestu k vakcíně naleznou pomocí co nejrychlejšího a zároveň nejsprávnějšího vyřešení čtyř úkolů.
Cílem hry je seznámit hráče s problematikou fake news, dezinformací, kritického myšlení a bezpečnosti hesel, a to formou hravého workshopu. Účastníci si během 45 minut sami vyzkouší vyhledávat a ověřovat informace, odhalovat manipulace na fotkách a rozpoznat hoax od ověřené zprávy. Při řešení úkolů rovněž trénují pozorné čtení textu. Tematicky je hra přizpůsobena nižšímu věku žáků: úvodní informace jim předává oblíbený youtuber Lukefry, oproti středoškolské verzi jsou texty kratší, jednodušší a obsahují žákům blízká témata. Rozpoznávání manipulací u fotek je jim navíc ulehčeno indiciemi s nápovědou.
Velice důležitou součástí hry je závěrečná reflexe. Při té je hráčům propojena zkušenost ze hry se skutečným děním ve světě. Hráčům je vysvětleno, jak se to, co právě zažili při hře, projevuje reálně na sociálních sítích nebo v médiích obecně, a jak mohou své schopnosti a dovednosti nabyté ve hře využít v každodenním životě. Reflexe se navíc dotýká témat jako je reklama na sociálních sítích a influencer marketing, clickbait a klamání uživatelů ze strany influencerů.
Rodiče si hrají
Na setkání v DDM Stodůlky dorazilo 12 rodičů. Ve čtyřech skupinkách se vžili do žáků ZŠ, odehráli hru a následně diskutovali o úrovni mediální gramotnosti našich dětí. Rodiče se více dozvěděli o tom, co to je clickbait či hatebait. Také jsme nakouli do konkrétních youtube kanálů, které vytvářejí klamavý obsah, který má jen zvýšit sledovanost a většinou šířit nepravé informace nebo HOAXY. Rodiče se naučili, jak ověřit původní zdroj obrázku pomocí hledání skrze GOOGLE vyhledávač obrázků. Také se diskutovalo o projektech "ověřovatelů faktů, například o portálu demagog.cz.
Na závěr setkání rodiče zhlédli trailer k filmu Dezinformace z roku 2022, který vyhrál soutěž YOUNG ACADEMY.
Zdroj obrázku DARUJME a kampaň Fakescape